METODA MCKENZIEGO

Metoda ta stworzona została przez pochodzącego z Nowej Zelandii fizjoterapeutę Robina McKenziego. Właściwa nazwa tej metody to MDT- Mechanical Diagnosis and Therapy (mechaniczne diagnozowanie i terapia).

Metoda stosowana przede wszystkim w odwracalnych zaburzeniach narządu ruchu (kręgosłupa i kończyn).

W przypadku dolegliwości bólowych kręgosłupa ma zastosowanie zarówno w przypadku bólu miejscowego, jak i promieniującego do kończyn (rwa kulszowa, rwa barkowa).

Najistotniejszą kwestią w tej metodzie jest zebranie szczegółowego wywiadu dotyczącego charakterystyki epizodu bólowego, m.in. lokalizacji objawów, czasu ich występowania,charakteru bólu (stały/niestały), jego natężenia oraz pozycji lub czynności mających wpływ na dolegliwości.

Na podstawie zebranych informacji oraz zbadania ruchomości badanego odcinka kręgosłupa lub stawu, dokonuje się oceny wpływu powtarzanych ruchów na istniejące objawy i ocenia się odpowiedź mechaniczną.

Jeśli wybrane na podstawie wywiadu ćwiczenie powoduje poprawę- to właśnie ćwiczenie pacjent ma zalecone do wykonywania regularnie w domu (częstotliwość i ilość powtórzeń dobiera się indywidualnie).

Jest to metoda bardzo bezpieczna, ponieważ stosuje się zasadę progresji siły mechanicznej- zaczyna się od ruchów własnych pacjenta i kontroluje objawy.

Szczegółowy wywiad pozwala także stwierdzić występowanie tzw. czerwonych flag, czyli dolegliwości, które mogą wskazywać na istnienie poważnych patologii.

Metoda McKenziego przywiązuje dużą uwagę do edukacji pacjenta i profilaktyki nawrotów dolegliwości.

Skuteczność tej metody potwierdzają liczne badania naukowe -EBM (medycyna oparta na faktach)